tisdag 22 december 2009

Midvinter

Nu är det här.
(Mid)vintersolståndet.

Vi går mot ljusare tider.
Men med dagens snöfall så känns det ju rätt ljust ute.

I helgen har vi hunnit med lite hemvändare och haft Maria på middagsbesök. Även julens sånger i Boliden. Och fika i Gråberg.

Idag har vi varit och sett Avatar på bio.
Den tyckte jag väldigt mycket om.
Man hade ju som fått höra rätt mycket i förväg. Att den skulle innehålla rätt friskt med klichéer och så. Så, man var lite förberedd på det. Vilket gjorde att jag tyckte mycket om den. Mina förväntningar var inte skyhöga.
Men vilket fantastiskt landskap det var. Mycket vackert!
Jag rekommenderar då denna film å de varmaste i alla fall. Då jag nämnt klichéerna.

Nu ikväll har Johans barndomskompisar varit här och spelat Bond. Golden eye. Kul har dom haft, de blev som barn på nytt tror jag.
Jag passade undertiden på att göra scones för första gången i mitt liv (på absolut egen hand). Tycker dom blev skapliga. Måste göra det igen, snart!

Nu ska jag göra min älskling sällskap i snarklådan.
Det ska ju orkas med en dag imorgon också.

Nattinatt internet-värld.

Midvinternattens köld är hård
tio små tomtar i djupsnö går.
Rävsax gömd under täcke vitt
knipsar nisse av på mitt.
Livsandan snabbt ur honom tryter
snart i eget blod han flyter.

Nio små tomtar i midnattstimma
traskar fram i månljusstrimma.
Ugglan hoar i sitt näste
istapp faller tyst från fäste.
Nisse spetsas utav tappen
ligger sedan död på trappen.

...
tbc

Inga kommentarer: